Direktlänk till inlägg 17 juni 2017

Motivering

Av blomsterkransen - 17 juni 2017 22:38

Jag vill börja med att motivera och förklara min blogg. Bloggen kommer att handla om psykisk ohälsa,  och som det känns just nu min egen psykiska ohälsa och inte nå statistik, fakta osv. Det blir mer som en dagbok så att jag kan få skriva av mig, samtidigt som jag vill kunna försöka att förklara hur psykisk ohälsa kan kännas för dem som inte vet, eller som tror att dem vet men egentligen inte vet, hur det är att leva med psykisk ohälsa. (Det kan såklart vara olika för alla, men den här bloggen handlar om hur det är för mig).


Jag känner ett behov av att få skriva om mina tankar och känslor, jag bär på sånr som är jobbigt och det blir tungt att bära det själv. Ibland pratar jag med mina föräldrar och min partner. Men dem behöver få vila ibland, och ibland är det lättare att skriva än att prata om sina känslor. Jag är rätt öppen med att jag mår psykiskt dåligt, jag kan tala om för människor att jag har depressioner, ångest ect. Men jag är jätte dålig på att visa mig ledsen eller prata om vad jag verkligen känner med någon annan än föräldrarna och partnern. Och det är till och med svårt att prata med dem ibland. Det är lätt att känna att jag är till besvär och det känns svårt att visa sina "mörkaste sidor". Det ligger så mycket skuld och skam i att vara deprimerad, och att vara "negativ". "Det finns ju normer om att det är fult att vara gnällig, otacksam, negativ osv". Och min depression kan nog lätt tolkas som allt det där? Så istället för att visa sina fulaste mörkaste sidor är det ibland lättare att behålla sina tankar inom sig. Nu menar jag inte att människor som har en depression är negativa, gnälliga osv. Det jag menar är att det finns dumma normer som talar om för oss "att vi ska vara positiva, tacksamma, hugga i, vara starka" , stå pall, klara oss själva, inte be om hjälp, inte gnälla och massa annat dummt. Det är normer som kan bli farliga. För om en person är sjuk i en depression så behövs inte extra skam och skuld i form av liknande normer. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blomsterkransen - 8 augusti 2017 12:32

Sitter i skolan och ska kämpa på med det sista. Har kört fast totalt på vilka granskningsmallar som jag ska använda och min handledare är på semester. Jag har frågat alla som jag kan tänka mig kan något om det här men ingen har lyckats hjälpa mig. Så...

Av blomsterkransen - 7 augusti 2017 14:39

Jag tycker att det är svårt med människor. Jag har isolerat mig mer och mer med åren. Innan depressionen var jag väldigt social, hade många vänner och lärde lätt känna nya människor. Men ju längre depressionen har gått ju mer har jag isolerat mig. Ja...

Av blomsterkransen - 7 augusti 2017 13:37

TW! TRIGER WARNING!  Jag har vart på en liten resa i några dagar nu. Då har måendet vart bättre. Men igår när jag kom hem svängde det ner rejällt. Blev riktigt deppig, (och nu menar jag inte så där "deppig" som människor slänger sig med utan att en...

Av blomsterkransen - 4 augusti 2017 00:16

Just nu är jag fast i att grubbla om det förflutna. Jag vill inte bli påmind om det som hänt i mitt liv innan jag flyttade till den stad där jag bor nu. Jag får ångest av att tänka på skoltiden, och dem människor jag träffade då. Dels för den jag var...

Av blomsterkransen - 4 augusti 2017 00:10

Jag har äntligen fått ordning på min dygnsrythm, jag går och lägger mig innan 12 varje natt och somnar oftast innan 1 på natten. Men ikväll la jag mig 22.30 och kände att det inte gick att somna. Det är första gången på hur länge som helst, på flera ...

Presentation


En blogg om psykisk ohälsa.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards