Direktlänk till inlägg 4 augusti 2017

Att må dåligt över det förflutna

Av blomsterkransen - 4 augusti 2017 00:16

Just nu är jag fast i att grubbla om det förflutna. Jag vill inte bli påmind om det som hänt i mitt liv innan jag flyttade till den stad där jag bor nu. Jag får ångest av att tänka på skoltiden, och dem människor jag träffade då. Dels för den jag var och dem jag sårat eller behandlat illa, dels för hur omogen pinsam och korkad jag var. Men också för dem som sårade mig, över ensamheten, utanförskapet, att ständigt bli avvisad av olika personer och att aldrig passa in. Jag kan må väldigt dåligt över dem som jag behandlat illa, sagt taskiga saker emot eller tydligt visat mitt ogillande emot, snackat skit om osv. Även fast det är kanske 20 år i en del fall. Ett tag raderade jag bort nästan alla från min facebook. Jag ville egentligen ta bort den och bara behålla dem som jag verkligen umgicks med, och bort med alla som påminde mig om mitt förflutna. Idag känner jag att det nog var dumt att fly undan, att låta ångesten över vad dem tycker och tänker och tror om mig ta över. Idag i terapin fick jag lära mig att vi inte ska undvika sånt som ger oss ångest bara för att undvika ångesten (om det är en ångest som vi får av en verklig anledning så är det en annan sak). Men att radera bort alla får inte det förflutna att försvinna, och det får inte ångesten att försvinna. Jag grubblar ju ändå, och mår ändå dåligt över det som har varit, över skoltid och dem jag gick i skolan med. En anledning till att ta bort dem från facebook är nog att slippa ångesten över att dem ska dömma mig i nutid. Jag känner mig granskad, bedömd och som att männsikor pratar bakom min rygg. Gahh. Det är svårt att veta vad som är bra att undvika och vad som är dåligt.

 
 
icaibloggen

icaibloggen

7 augusti 2017 00:34

Sv: Nej det är min ssk jag hade för andra problem där vi pratade kring min mat, hon sa att jag har en typ av ätstörning, säkerligen inom min OCD. Jag hittar alltid ursäkter till att äta.. Speciellt på kvällen. Men ska absolut skriva ett inlägg kring det. Förstår vad du menar med ditt ätande med. Tack för tipset att uppdatera kring det då min läkare inte sagt ja till att skicka mig till ätstörnings enhet, så inom några dagar kommer ett inlägg komma upp kring det!! :)

Kämpa på!!

http://nouw.com/icaibloggen

blomsterkransen

7 augusti 2017 13:31

Är exakt likadan. Hittar också alltid orsaker att äta, är jag ledsen, glad, stressad, trött osv. :). Det är verkligen svårt. Tack för att du vill skriva ett inlägg om det :). Jag ska hålla koll på din blogg. :).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blomsterkransen - 8 augusti 2017 12:32

Sitter i skolan och ska kämpa på med det sista. Har kört fast totalt på vilka granskningsmallar som jag ska använda och min handledare är på semester. Jag har frågat alla som jag kan tänka mig kan något om det här men ingen har lyckats hjälpa mig. Så...

Av blomsterkransen - 7 augusti 2017 14:39

Jag tycker att det är svårt med människor. Jag har isolerat mig mer och mer med åren. Innan depressionen var jag väldigt social, hade många vänner och lärde lätt känna nya människor. Men ju längre depressionen har gått ju mer har jag isolerat mig. Ja...

Av blomsterkransen - 7 augusti 2017 13:37

TW! TRIGER WARNING!  Jag har vart på en liten resa i några dagar nu. Då har måendet vart bättre. Men igår när jag kom hem svängde det ner rejällt. Blev riktigt deppig, (och nu menar jag inte så där "deppig" som människor slänger sig med utan att en...

Av blomsterkransen - 4 augusti 2017 00:10

Jag har äntligen fått ordning på min dygnsrythm, jag går och lägger mig innan 12 varje natt och somnar oftast innan 1 på natten. Men ikväll la jag mig 22.30 och kände att det inte gick att somna. Det är första gången på hur länge som helst, på flera ...

Av blomsterkransen - 3 augusti 2017 23:59

Idag har jag vart på gruppterapin, det kändes bra och vi hade roligt tillsammans. Äntligen fick vi möjlighet att prata mer öppet och höra mer om varandras problem. Igenkänningen var stor, och jag behöver det. Jag behöver höra att jag inte är ensam om...

Presentation


En blogg om psykisk ohälsa.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards